Tänään Aamupostissa nimim. Paidagogos ihmetteli miten kaikenmaailman kotirouvat ja lvi-asentajat käytävät itsestään nimitystä opettaja, koska oikea opettaja on yo + 6 vuotta opiskelut. Eli olenkos minä "ammatillinen opettaja" ollenkaan, kuten olen itseäni tituleerannut ja työsopimuksessanikin lukee opettaja? Nyt minua on huijattu siellä ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, kun olen päässyt näin luulemaan.

Olen opiskellut:

  • 5 vuotta hotelli- ja ravintola esimies -tutkinto (300 op = sama kuin luokanopettaja)
  • Restonomi (AMK) pätevöitys (90 op)
  • Ammatillisen opettajan pedagogiset opinnot (60 op)
  • ... Ja tällä hetkellä Restonomi (YAMK) Palveluiden johtamista (90 op)
  • + kasvatustieteitä, kansainvälistymiskoulutus yms. (n. 60 op)

Lisäksi ammatilliseen opettajakoulutukseen täytyy olla 3 vuotta esimieskokemusta ennen koulutukseen hakeutumista (sekä 3 vuotta lisää YAMK-opintoihin, joita ei vaadita amm. opettajalta)

Olen kyllä mielestäni "ammatillinen opettaja" -tittelini ansainnut ja sitä nimeä haluan käyttää. Arvostan suuresti luokan- ja aineenopettajia, enkä menisi kyllä tällä koulutuksella heidän töitään viemään. He ovat siihen vaativaan tehtävään koulutuksensa saaneet. Saisi kyllä em. nimimerkki myös opiskella vähän lisää ja pätevöittää tietojaan: olen ymmärtänyt, että opettajankoulutuksen pääsyvaatimuksena ei ole yo, vaan 2. asteen tutkinto ja suositus opiskeluaika on 5 vuotta.